Nesiguranțe canonice în Bibliile românești

Problema canonului biblic al Vechiului Testament este una spinoasă. În mare, pentru a prezenta situația actuală, protestanții acceptă doar canonul ebraic, pe când romano-catolicii canonul mai extins, din diaspora elenistică. Bisericile ortodoxe au opinii divergente: grecii acceptă cărțile în plus drept canonice (hotărâre luată chiar într-un sinod, cel din Ierusalim, din 1672), pe când rușii, deși le au în Biblia sinodală, le numesc necanonice.

Dar ce spun românii? Îmi propun să prezint puțin situația plecând de la Biblii tipărite.

Prima Biblie tipărită la noi este Biblia de la București, din 1688. În aceasta, cărțile în plus (așa-zisele anaghinoscomena, bune de citit) sunt considerate „apocrife” sau „ascunse” (vezi pagina de cuprins și titlul înainte de Psalmul 151). De unde această concepție? De fapt, era preluată direct din sursa Bibliei de la București, anume Biblia greacă de la Frankfurt din 1597. Or aceasta era editată de familia Wechel, niște hughenoți refugiați în Germania din Franța. Pentru protestanți era firesc să numească „apocrife” toate cărțile anaghinoscomena. Fie că a făcut-o cu discernământ sau nu, Biblia de la București reflectă canonul protestant. Este însă interesant și ce anaghinoscomene sunt incluse. Față de situația din Biblia sinodală actuală, lipsește Rugăciunea lui Manase, dar se regăsește în schimb cartea 4 Macabei (atribuită lui Iosif Flaviu).

Următoarele ediții sunt Biblia de la Buzău a episcopului Filotei al Buzăului din 1854-1856 și Biblia de la Sibiu a Sf. mitropolit Andrei Șaguna din Ardeal din 1856-1858. Acestea reproduc de fapt Biblia de la Blaj a preotului greco-catolic Samuel Micu din 1795, care corectase substanțial Biblia de la București. Biblia de la Buzău mai are încă 4 Macabei, dar Biblia de la Sibiu o exclude. Ambele cuprind însă Rugăciunea lui Manase, inclusă pentru prima dată de Samuel Micu în Biblia de la Blaj. Prima Biblie sinodală românească, cea din 1914, urmează aici Biblia de la Sibiu: nu conține 4 Macabei, dar păstrează Rugăciunea lui Manase, situație păstrată până în prezent.

Modificări interesante mai pot fi observate în a treia și a patra Biblie sinodală, din 1944 și respectiv 1968. Acestea folosesc explicit termenul de „necanonice” pentru cărțile anaghinoscomena, considerate „apocrife” de Biblia de la București. În felul acesta românii urmează tradiția rusească. În edițiile ulterioare, de pildă în 1975, 1982 etc. până la cea mai recentă, din 2015, numele de „necanonic” nu mai apare (cu excepția Psalmului 151, care are o istorie aparte). Totuși, se păstrează poziționarea acestor cărți într-o grupă specială, așezată la finalul Vechiului Testament. Nici grecii și nici rușii nu le pun într-o asemenea grupă separată la final. În plus, din câte mi-am dat seama, predomină în mediul academic din Facultățile de Teologie Ortodoxă de la noi ideea că aceste cărți trebuie socotite „necanonice”. Eu personal înclin către concepția grecilor, cu argumente pe care le voi prezenta în altă postare.

Dar aș mai aminti de un fapt ciudat. Dacă Biblia de la București (ca și cea de la Frankfurt) nu oferea nicio numerotare cărții numită astăzi în Biblia Sinodală 3 Ezdra, ci o numea pur și simplu Ezdra și o distingea doar prin faptul că era plasată în grupa apocrifelor, edițiile românești ulterioare o vor păstra cu numerotarea 3 Ezdra ca în Vulgata, sub influență catolică (prima dată la Biblia de la Blaj). Cartea aceasta se numește la greci 1 Ezdra, pe când rușii o numerotează 2 Ezdra. Rușii au de altfel în grupa numită de ei a „necanonicelor”, pe lângă cartea numită de noi 3 Ezdra, și o altă carte a lui Ezdra (noi am numi-o 4 Ezdra, dar ei o numesc 3 Ezdra). Încurcate sunt căile canonicității…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s