Psalmul 25: Judecă-mă, Doamne!

În Psaltire se întâlnesc două abordări diferite. Pe de o parte, sunt psalmi în care psalmistul se știe nevinovat și îi cere lui Dumnezeu să-i facă dreptate în fața adversarilor care îl oprimă. Pe de altă parte, sunt psalmi de pocăință, în care psalmistul își recunoaște vinovăția și îi cere lui Dumnezeu iertare.

Începutul Psalmului 25 trebuie înțeles prin prisma primei concepții. De aceea, cei năpăstuiți își doresc judecata și se roagă pentru venirea judecății: „judecă pe sărac și pe smerit” (9:38); „judecă-mă, Doamne” (25:1); „ia aminte spre judecata mea, Dumnezeul meu și Domnul meu, spre pricina mea. Judecă-mă după dreptatea Ta” (34:22-23); „Judecă-mă, Dumnezeule, și apără dreptatea mea de neamul necuvios, de omul nedrept și viclean, și izbăvește-mă” (42:1). Se afirmă că Domnul îi izbăvește la judecată pe cei sărmani: „Știu că Domnul va face judecată celui sărac și dreptate celor sărmani” (139:12); Domnul Se ridică la judecată ca să-i mântuiască pe toți cei sărmani de pe pământ (75:9).

Conceptul poate părea surprinzător pentru creștini, care sunt obișnuiți ca judecata să aibă o conotație negativă, de pedeapsă, concepție ce s-a format pentru că în greacă krima înseamnă „judecată”, dar și „osândă” (pentru aceasta din urmă însă se folosește pentru a fi mai clar termenul katakrima).

Dimpotrivă, cei vinovați nu se vor ridica la judecată (1:5), adică nu li se va da dreptate. Ei vor fi găsiți vinovați la judecată și nu vor putea sta cu fruntea sus. Osândirea celor nedrepți va fi pentru drepți prilej de bucurie, ca atunci când cineva câștigă un proces: „Veseli-se-va dreptul când va vedea răzbunarea împotriva necredincioșilor” (57:10). Sigur că din perspectivă creștină, această bucurie cauzată de osândirea celor nedrepți trebuie relativizată, în sensul că trebuie înțeleasă ca o bucurie a biruinței dreptății, nu o bucurie crudă pentru pedepsirea celorlalți.

Dar să revenim la judecată. Cred că traducerea românească nu este relevantă, tocmai pentru că s-ar părea la prima vedere că psalmistul îi cere lui Dumnezeu să-l pedepsească. Cam la aceasta ne gândim când citim „Judecă-mă, Doamne!”. O soluție mai bună ar fi „Fă-mi judecată”, deși nici aceasta nu este pe deplin satisfăcătoare.

Cred, de aceea, că cea mai bună traducere este: „Fă-mi dreptate!”. De altfel, verbul ebraic de la care derivă termenul „judecată” nu înseamnă doar „a judeca” (ca judecător, de pildă), ci și „a face dreptate”. Conceptul cheie al neprihănirii este „a fi drept” (țaddiq), adică a i se da dreptate, în urma judecății, celui care o are. Dreptul este acela care, dacă ar fi supus cercetării în cadrul unui proces, la final ar fi declarat nevinovat.

Dar cum putem citi asemenea psalmi „curajoși”, în care ne proclamăm nevinovăția și dorim judecata lui Dumnezeu care ne-ar face dreptate? Așa cum am spus, în calitate de creștini, suntem mai degrabă obișnuiți să punem înainte propriile păcate, nu nevinovăția. Răspunsul ar fi că îi putem citi și îi putem aplica propriei persoane, gândindu-ne la un model al virtuții spre care tindem. Cerându-i lui Dumnezeu să ne facă dreptate, atunci când știm că sunt multe cazuri în care nu avem dreptate, ne smerim, comparându-ne cu un model de virtute spre care trebuie să tindem. Și pe undeva o asemenea abordare chiar ne „osândește” (cerem dreptate, deși nu avem). Deci „Fă-mi dreptate” cam ajunge să însemne și „Judecă-mă”.

Ne-am întors de unde am plecat, dar cu plus de problematizare, care sper că nu a fost degeaba.

Un comentariu

  1. Există judecată cu promovare (cei din dreapta) și cu osâdire (cei din stânga), cum e cutremurătoarea judecată din Mt 25,31-46, cf. Io 5,28-29), dar și judecată de mântuire, de alegere și promovare la Rai sau Cer, fără osândirea celor nepromovați, a celor corigenți sau repetenți (Io 5,25), cum e judecata particulară. Pentru cei nepromovați se fac recursuri sau contestații și se dau meditații cu părăstase și pomeniri liturgice.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s