Sunt interzise în Scriptură pomenile pentru cei morți?

În dialogul cu teologi evanghelici, practica pomenilor, atât de obișnuite în Biserica ortodoxă, incită de multe ori discuții aprinse. Ortodocșii se apără invocând texte care atestă ofrandele și jertfele pentru cei morți (Tobit 4.17; Sirah 7.33 [35]; 30.18 și 2 Macabei 12.39-46), dar care fac parte din grupul de cărți a căror canonicitate este disputată, așa că invariabil întrebarea evanghelicilor este pe direcția Scripturii universal recunoscute drept canonice: oferă Scriptura canonică temei pentru pomana făcută celor morți?

Două texte dau într-adevăr de furcă. Mai întâi, în Psalmul 106.28 (105.28) citim: „Ei s-au alipit de Baal-Peor și au mâncat jertfele morților (ebr. metim)”. Jertfa adusă pentru cei morți pare echivalată cu idolatria. La o analiză mai atentă însă, se observă că se are în vedere un pasaj din Numeri: „Și s-a așezat Israel în Șittim; și poporul a început să se spurce, desfrânându-se cu fiicele Moabului. Ele au poftit poporul la jertfele dumnezeilor lor și poporul a mâncat și s-a închinat înaintea dumnezeilor lor. Israel s-a alipit de Baal-Peor și Domnul S-a aprins de mânie împotriva lui Israel” (Numeri 25.1-3). Nu sunt menționate „jertfele morților” sau „jertfele pentru morți” ca în Psalm, ceea ce ne determină să punem în paralel „jertfele morților” cu „jertfele dumnezeilor lor”. Într-adevăr, în Levitic 26.30 se vorbește despre trupurile moarte ale zeilor: „Vă voi nimici înălțimile pentru jertfă, vă voi dărâma stâlpii închinați soarelui, voi arunca trupurile voastre moarte peste trupurile moarte ale idolilor voștri (ebr. pigre gillulekhem) și sufletul Meu vă va urî”. Cei morți sunt așadar chiar zeii. Nimic din context și din locul unde apare inițial istorisirea (Numeri 25) nu ne-ar îndreptăți să ne gândim la jertfe pentru cei morți dintre oameni. De fapt, funcționează polemica antiidolatră: jertfele sunt pentru zeii lipsiți de viață, morți.

Al doilea text pare o bombă nucleară pentru ortodocși. Legea (Tora) pare că interzice explicit ofrandele aduse morților. „N-am mâncat din ele în timpul meu de jelire, nici nu am scos din ele fiind necurat, nici n-am dat din ele vreunui mort (ebr. met). Am ascultat de glasul Domnului, Dumnezeului meu. Am făcut tot ce mi-ai poruncit” (Deuteronom 26.14). Biblia lui Cornilescu, folosită de evanghelici, și Biblia sinodală ortodoxă traduc „n-am dat din ele cu prilejul unui mort”, dar în ebraică și greacă se spune de-a dreptul „n-am dat din ele vreunui mort (ebr. lemet, gr. tō tethnēkoti). Ar părea că ofrandele – deci și pomana – pentru morți sunt interzise.

Contextul este însă foarte important. Din versetele anterioare se constată că este vorba de zeciuielile pregătite odată la trei ani pentru levit, străin, orfan și văduvă (26.12). Credinciosul trebuia să mărturisească: „Am scos din casa mea ce este sfințit și l-am dat levitului, străinului, orfanului și văduvei” (26.13). Din acestea, adică din aceste zeciuieli, mărturisește mai departe că n-a mâncat în vreme de jelire, nici n-a scos fiind necurat sau în necurăție, nici n-a dat vreunui mort. Despre ce este vorba? Jelirea, starea de necurăție și contactul cu morții produceau necurăție (nu păcat, ci necurăție, stare de neconformitate ritualică, impuritate). Or zeciuiala pentru levit, străin, orfan și văduvă era „sfințenie” (ebr. qodeș), de aceea ea nu putea fi pusă în contact cu registrul funerar: jelirea, starea de necurăție a credinciosului, trupul celui decedat.

Așadar Legea nu interzice – cum s-ar înțelege la o privire neatentă – ofrandele pentru morți, ci doar stipulează că „cele sfinte”, precum zeciuiala, nu trebuie să fie puse în contact cu jelania pentru morți, cu starea de necurăție a donatorului și nici cu vreun mort. Jelirea și contactul cu decedatul produc necurăție, or zeciuiala trebuie să rămână în sfera „sfințeniei”.

De altfel, comentariile științifice moderne interpretează exact în această direcție.

Jeffrey H. Tigay, un cercetător evreu, scrie în Deuteronomy. The JPS Torah commentary, Jewish Publication Society, Philadelphia, 1996, p. 244: „În unele morminte dezgropate în Samaria, capitala regatului nordic, au fost găsite gropi săpate în pardoseală, similare celor descoperite în Ugarit, care serveau ca vase pentru ofrandele de mâncare și băutură pentru cei morți. Tora nu interzice această practică, dar pentru că atingerea de cei morți necurățea ritualic, interzice folosirea zeciuielii pentru ea” // „In some graves excavated at Samaria, the capital of the northern kingdom, holes were found in the floors, similar to holes found in tombs at Ugarit, which served as receptacles for food and drink offerings to the dead. The Torah does not forbid this practice, but because contact with the dead is ritually defiling, it prohibits the use of the tithe for it”. Informația este preluată și asumată și de Duane L. Christensen, Deuteronomy 21:10 – 34:12, WBC 6B, Word Books, Dallas, 2002, p. 642.

Dar ce spune liderul de necontestat al studiilor legate de Deuteronom, cel care tocmai a finalizat un voluminos comentariu? Eckart Otto, un profesor luteran acum emerit, scrie în Deuteronomium 12–34. Zweiter Teilband: 23,16 – 34,12, HThK.AT, Herder, Freiburg etc., 2017, p. 1900: „În Deut 26.14 nu este vorba deloc de interzicerea aducerii de hrană pentru sufletelor morților ca ofrandă în mormânt sau masă funerară, ci de preocuparea ca nicio parte din zeciuiala din anul al treilea să nu fie folosită la aceasta”. // „Es geht in Dtn 26, 14 nicht darum, grundsätzlich die Versorgung von Totengeistern durch Nahrung als Grabbeigabe oder Totenmahl auszuschließen, sondern dafür Sorge zu tragen, dass kein Anteil des Drittjahreszehnts dafür verwendet worden ist; cf. D. Kühn, Totengedenken, 2009, 494 f.”

Textul „nuclear” din Deuteronom 26.14, aparent letal pentru pomenile ortodocșilor, se întoarce așadar împotriva contestatarilor. În loc să interzică aducerea de ofrande pentru morți, textul chiar le presupune, pentru că Legea nu interzice ofrandele pentru morți, ci doar folosirea lor în zeciuiala strânsă la trei ani și dedicată hrănirii persoanelor mizere. Interdicția era motivată de păstrarea curățirii ritualice.

Amintesc că necurăția atingerii de mort nu trebuie confundată cu păcatul. Necurăția făcea parte din viața cotidiană a credinciosului din Israelul antic. De altfel, mama la naștere și pruncul nou-născut erau socotiți o vreme necurați, adică neconformi din punct de vedere ritualic, impuri. La fel și cei decedați.

Dacă Legea nu interzice, ci chiar presupune ofranda pentru cei decedați, atunci textele din Tobit 4.17; Sirah 7.33 [35]; 30.18 și 2 Macabei 12.39-46 se înscriu firesc în linia continuă a ofrandelor (pomenilor) pentru morți din cultura antică iudaică.

„Doamne, adu-ți aminte de David și de toate necazurile lui” (Psalmul 132.1 [131.1]). Acest text din psalm e o rugăciune din perioada post-exilică (o cântare a treptelor, adică a pelerinajului către Iersualim) pe când David era de mult mort. Orantul Îl roagă pe Dumnezeu să-Și aducă aminte de David, adică să-i facă pomenire, să-l pomenească (ebr. zakar, gr. mimnēskomai). De la verbul „a-și aduce aminte”, „a pomeni” avem termenul „aducere aminte”, „pomenire” (ebr. zikkaron, gr. mnēmē). Este exact ceea ce se roagă ortodocșii pentru cei decedați: „Fă-le, Doamne, veșnica pomenire” (gr. aiōnia hē mnēmē). Cât de biblic!

2 comentarii

  1. Hristos a inviat! Alex, am doua intrebari?
    1.textul din Ieremia 16,7, citit cu atentie si in context, este un argument pentru ofrandele oferite celor adormiti?
    2. care ar fi explicatia faptului ca in Biblia Cornilescu o parte din acest verset lipseste?

    Apreciază

    • La Ieremia 16.7, Biblia Sinodală urmează Septuaginta, pe când Cornilescu urmează Textul ebraic. Așa se explică diferențele. Eu cred că și în ebraică, și în greacă, textul sugerează ofrandele pentru morți, așa cum ziceți.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s