Imagini sacre cu Dumnezeu în iudaism?

Ideea că iudaismul a folosit imagini sacre ale lui Dumnezeu pare de-a dreptul incredibilă. Nu se interzice în Torah orice imagine „a nici unul lucru din câte sunt în cer, sus, și din câte sunt pe pământ, jos, și din câte sunt în apele de sub pământ” (Ieșire 20:4)? Nu spunea oare Moise: „Țineți dar minte că în ziua aceea, când Domnul v-a grăit din mijlocul focului, de pe muntele Horeb, n-ați văzut niciun chip. Să nu greșiți dar și să vă faceți chipuri cioplite, sau închipuiri ale vreunui idol, care să înfățișeze bărbat sau femeie” (Deuteronom 4:15-16)?

Și totuși, se poate argumenta în favoarea reprezentării divine.

În sinagoga de la Dura Europos din Siria (de la mijlocul sec. III dHr.) divinitatea apare reprezentată printr-o mână în numeroase scene. De pildă, în scena sacrificiului (legării) lui Isac, din nișa destinată sulului Legii.

În scena din dreapta sus (reprodusă mai jos pentru claritate), deasupra jertfelnicului lui Avraam se vede o mână pe cer.

Aceeași mână apare și deasupra lui Moise, în scena chemării profetice de la rugul aprins.

Mâna (mâinile) apar(e) și la trecerea prin Marea Roșie.

Și, totuși, n-ar putea fi vorba de îngeri? În fond, toate aceste scene prezintă episoade biblice în care apare îngerul Domnului. Dar ce ne facem cu scena învierii fiului văduvei din Sarepta Sidonului de către Ilie, în care textul biblic nu vorbește despre înger, ci de rugăciunea profetului adresată Domnului? Și aici, la Dura Europos, apare mâna.

Mâna apare și în scena cu profetul Iezechiel, despre care, iarăși, textul biblic nu amintește de vreo prezență angelică, ci doar de Domnul.

S-ar putea spune că Dura Europos se află totuși la periferie, iar periferia o mai ia razna (deși, sociologic vorbind,  periferia de obicei este conservatoare, pe când centrul o ia razna și acceptă inovații).

Ce ne facem însă cu exemple de imagini divine în sinagogi din Israel? Să ne oprim la Beth Alpha în Galileea, într-o sinagogă ridicată în sec. VI dHr. (pe la 525, sub împăratul bizantin Iustin II). Pe mozaicul pardoselii, în scena legării lui Isac, chiar deasupra berbecului apare iarăși mâna.

Mâna divină de la Beth Alpha amintește oarecum de mâna Tatălui care apare în scena Botezului din iconografia creștină. Ar fi interesant de investigat când anume apare la creștini pentru prima dată.

Nu mai spun că și la Dura Europos apar îngerași cu aripioare, așa cum ne-am obișnuit din iconografia răsăriteană creștină.

Este adevărat că la Dura Europos și la Beth Alpha influențele elenistice sunt foarte vizibile. În sinagoga de la Beth Alpha este reprezentat de altfel chiar în centrul zodiacului și Helios/Sol, zeul solar, însoțit de cei patru cai, așa cum Hristos este reprezentat ca Helios în mausoleul Iuliilor de sub Sf. Petru.

Dar ce cred că trebuie învățat din cele două exemple de sinagogi de mai sus este că dezvoltarea iconografiei creștine nu trebuie pusă în relație doar cu arta greco-romană, ci și cu o oarecare relaxare a iudaismului în privința imaginilor. Dacă iudaismul a avut curajul în acea perioadă (sec. III-VI) să Îl reprezinte – e adevărat, parțial, prin mână – pe Însuși Dumnezeu, atunci putem înțelege mai bine și de ce creștinismul a folosit mult mai natural iconografia.

4 comentarii

  1. Simbolul nu este găunos, ci realizează într-un fel un pic de prezență reală. Reprezentările antropomorfe vor fi justificate numai după întruparea Fiului lui Dumnezeu, Isus Cristos care este Icoana Tatălui (Col 1,15).

    Apreciat de 1 persoană

      • Cum interpretați imaginea din Iosua 7.6, în care Iosua și bătrânii cad la pământ înaintea chivotului (chivotul avea heruvimi pe capac!!!)? Care este diferența fundamentală față de credinciosul ortodox care se prosternează către Domnul în fața unei icoane?

        Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s